Byliśmy, gadaliśmy - Teatr

Andrzej Seweryn o Szekspirze: Współtworzył świat, w którym żyjemy [FOTO]

2020-10-06 10:42:43

Andrzej Seweryn, aktor znany z ról w "Ostatniej Rodzinie", "Bez znieczulenia" czy "Czarnym Mercedesie", przedstawia autorski monodram pt. "Zawsze Szekspir". Spektakl można było zobaczyć w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu w dniach 5-6 października 2020 roku. Do grona głównych twórców przedstawienia należą również Jerzy Klesyk i Piotr Kamiński. W monodramie znajdują się fragmenty najsłynniejszych dzieł Szekspira, jak "Hamlet", "Makbet" czy "Otello", za pomocą których twórcy odpowiedzieli na pytania o istotę człowieczeństwa, która pozostaje niezmienna i niezależna od czasu i miejsca, w którym żyjemy. Sam Andrzej Seweryn podzielił się też z nami swoimi przemyśleniami na temat twórczości wybitnego, angielskiego poety.

Andrzej Seweryn

 Zobacz zdjęcia z próby prasowej spektaklu "Zawsze Szekspir" >> 

Andrzej Seweryn o osobistym podejściu do Szekspira

- Nie lubię traktować z dystansem Szekspira, podobnie jak moich kolegów reżyserów, scenografów czy literatury, którą realizuję. W jego przypadku mamy do czynienia z czymś tak niezwykłym. My przecież nie jesteśmy w stanie Szekspira pojąć! Jak można traktować go z dystansem? On jest uniwersalny w czasie i przestrzeni, jest nieskończony. Szekspir jest tajemnicą, współtworzył świat, w którym żyjemy. Jednocześnie jest wychowawcą. Nie, ja nie jestem w stanie podejść do Szekspira z dystansem - odpowiada aktor, na pytanie o zdystansowane podejście do dzieł słynnego Stratfordczyka.  

O uniwersalności dzieł Szekspira

- Szekspir przede wszystkim nas rozwija. Pokazuje nam wstyd w całej swojej okazałości: seksualnej, fizycznej, ekonomicznej, społecznej, historycznej i politycznej. Uczymy się oceniać świat lepiej od tych, którzy go nie znali, którzy żyli przed Szekspirem. On uczy nas tego, że człowiek jest tajemnicą - mówi Seweryn. Aktor dodaje również, że uniwersalność twórczości jest wykorzystywana na ścieżce akademickiej. To właśnie teksty Szekspira stanowią odpowiednią bazę cech praktyczno-warsztatowych dla młodych aktorów, chociażby podczas nauki sposobu oddychania czy prawidłowego akcentowania, co dotyczy w szczególności tych, którzy pochodzą z Wysp Brytyjskich.

O spektaklu i interakcji z publicznością

- Jeśli chodzi o to przedstawienie, to na początku jego istnienia w Teatrze Słowackiego, jeszcze trzy osoby były odpowiedzialne za jego stworzenie: Jerzy Klesyk, Piotr Kamiński i Antoni Komasa-Łazarkiewicz. Tym razem jest tak, że rzeczywiście, dużo zależy ode mnie. To nie jest jakaś obciążająca odpowiedzialność. Ja kocham to przedstawienie, kocham Szekspira i kocham dialogować szekspirem z ludźmi o Szekspirze, ale nie tylko. To przedstawienie charakteryzuje się tym, że każdego wieczoru dochodzi do dialogu z widownią. Publiczność czasami nie ma ochoty na interakcję, ale ja ją jakoś tak manipuluję, że wreszcie, po jakimś czasie, dochodzi do rozmowy - zdradza aktor. 

O wyzwaniach aktorsko-reżyserskich podczas przedstawienia

- Dzieje tego przedstawienia są bardzo fajne, ponieważ za każdym razem jest to pewne wyzwanie. Adaptujemy przestrzeń i oświetlenie. Relacja z publicznością jest zawsze inna w teatrach, które nie mają widowni jak tutaj w Instytucie Grotowskiego, czyli pnącej się do góry. W związku z tym, ja z pewnych miejsc na scenie muszę rezygnować, ponieważ nie mogę grać tak samo jak w Teatrze Polskim czy, powiedzmy, w innych miejscach, gdzie jest płasko lub jeszcze wyżej. Nie zawsze robimy też podobne oświetlenie  - opowiada Seweryn, wspominając również o wprowadzonych zmianach muzycznych, odchodzących od pierwotnej koncepcji spektaklu. 

O wyjątkowości wrocławskiej wersji spektaklu

- Na dzisiaj przygotowałem pewien materiał - dwa fragmenty Szekspira, których nie ma w przedstawieniu, a które chciałbym zaprezentować właśnie tej publiczności. Wiem, że na sali będzie wielu przyjaciół. Dzisiejszy wieczór będę traktował troszkę inaczej - pojawią się nowe sceny. To będzie bardziej przyjacielska rozmowa, debata, a przynajmniej mam taką nadzieję. W każdym razie, do niej będę zapraszał bliskich oraz osoby, których nie znam - zapowiadał aktor jeszcze przed pierwszym pokazem we Wrocławiu.

Karolina Kwiatek

Fot. Krzysztof Zatycki

Słowa kluczowe: instytut grotowskiego, monodram, aktor, role, wywiad, spektakl, 2020
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Jeszcze tylko trzy razy
Festiwal Przestrzenie Sztuki TANIEC: twórcy o premierach kameralnych [FOTO] Wrocław

Wrocławski Teatr Pantomimy daje wolność twórczą i pole do popisu!

Piotr Soroka
Piotr Soroka: Ta opowieść ma zaistnieć w ciele. Wywiad przed premierą "Ballad i romansów"

Zobaczcie, co reżyser "Romantyczności" mówi o pracy we Wrocławskim Teatrze Pantomimy.

Polecamy
Piotr Soroka
Piotr Soroka: Ta opowieść ma zaistnieć w ciele. Wywiad przed premierą "Ballad i romansów"

Zobaczcie, co reżyser "Romantyczności" mówi o pracy we Wrocławskim Teatrze Pantomimy.

Zdenka Pszczołowska
Zdenka Pszczołowska: Praca w teatrze nigdy się nie kończy. Wywiad przed premierą "Ballad i romansów"

Reżyserka części "Świteź" opowiada o spektaklu we Wrocławskim Teatrze Pantomimy.

Ostatnio dodane
Jeszcze tylko trzy razy
Festiwal Przestrzenie Sztuki TANIEC: twórcy o premierach kameralnych [FOTO] Wrocław

Wrocławski Teatr Pantomimy daje wolność twórczą i pole do popisu!

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.