Byliśmy, gadaliśmy - Teatr

Piotr Soroka: Ta opowieść ma zaistnieć w ciele. Wywiad przed premierą "Ballad i romansów"

2022-10-18 09:58:40

"Ballady i romanse" to nowe przedstawienie Wrocławskiego Teatru Pantomimy, które powstało w konwencji miniserialu teatralnego. Premiera odbędzie się 20 października 2022 roku na scenie w Centrum Sztuk Performatywnych PIEKARNIA. Z tej okazji o swojej pracy i podejściu do reżyserii segmentu "Romantyczność" opowiedział nam Piotr Soroka, związany Wrocławskim Teatrem Pantomimy już od 12 lat. Realizował on wcześniej spektakle offowe, a teraz debiutuje jako reżyser w teatrze instytucjonalnym.

Piotr SorokaPiotr Soroka o pracy nad segmentem "Romantyczność"

Michał Derkacz, dlaStudenta.pl: Jak przekazać słynny tekst, ale bez słów?

Piotr Soroka: Jako twórcy „Ballad i romansów” mieliśmy możliwość wybrania sobie części, nad którą chcemy pracować. Ja skorzystałem ze słów napisanych przez Adama Mickiewicza, ale moi aktorzy ze sobą nie rozmawiają. Każdy i każda z nas - twórców znalazło swój sposób na przedstawienie. Ja postrzegam Wrocławski Teatr Pantomimy jako teatr progresywny, dający artystom przestrzeń do realizacji własnej wizji, więc każdy komponuje swoją część po swojemu. 

W mojej części - „Romantyczność”, Mickiewicz zawarł wszystko czego potrzebuje pantomima. Jest opis wewnętrznych stanów postaci Karusi i jej spotkania z Duchem Jasia. Nie zajmujemy się szkiełkiem i okiem, nie rozmawiamy z narratorem, skupiamy się na tym, co i jak przeżywa Karusia, bo dla mnie pantomima jest właśnie o tym. Chcę być możliwie blisko Mickiewicza, ale poza słowem. Ta opowieść ma zaistnieć w ciele.

Miałem możliwość goszczenia na jednej z twoich prób z wczesnego etapu prac nad tym spektaklem. Widzę, że próby to nieustający dialog z aktorami i ciągłe kompromisy. Jak pogodzić plany z ich możliwościami i oczekiwaniami?

Praca w teatrze to ciągły dialog. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie jestem nieomylny, wiec przychodzę z propozycją i gotowymi planami na sceny, ale jestem otwarty na sugestie osób, z którymi pracuję. Mam na myśli cały zespół współrealizatorow. Nie mam nic przeciwko, by moja propozycja była wywrócona do góry nogami przez inne osoby, bo to nasz wspólny proces. Ostatecznie będę się upierał tylko przy najlepszym rozwiązaniu.

Masz doświadczenie sceniczne. Czy to pomaga w pracy reżysera? Wszak mówi się, że reżyser nie ma sam pokazywać aktorom jak grać. 

Staram się nie blokować w pracy twórczej. Jeśli pokazywanie aktorom, jaką jakość ruchu mam na myśli, jest organiczną częścią pracy nad spektaklem, to nie mam z tym problemu. W naszym teatrze mówimy poprzez ciało. Ekspresja ciała może mieć wiele odcieni. Ciało jest bardziej pojemne od słów i ma więcej znaczeń. Ja nie mam oporów przed pokazywaniem o jaki efekt mi chodzi, bo nawet jeśli aktor tego nie zaczerpnie, to może zainspiruje się do własnej propozycji, która jak ustaliliśmy, może być najlepsza. 

Na ile ważne jest posiadanie kostiumów i docelowej scenografii jak najszybciej? Czy ta umowność podczas prób jest problemem?

Pantomima i teatr w ogóle bazuje na umowności i wyobraźni. Podczas produkcji spektaklu wszystkie elementy - kompozycje, scenografia, ale także sceny powstają symultanicznie, to praca zespołowa. Docelowe elementy są bardzo ważne, ale praca z tymczasowymi ułatwia wypracowanie zakładanych rozwiązań i przyjrzenie się efektom jeszcze raz, kiedy zbliżamy się do finału naszej pracy. Lubię ten moment, bo uruchamia w nas nowe pokłady kreatywności.

Jak przekonać widza, by zobaczył spektakl na temat, który wydaje mu się, że doskonale zna, ale ma też obawy, że bez słów niczego nie zrozumie?

Mam na to pytanie tylko jedną odpowiedź: zapraszam do Wrocławskiego Teatru Pantomimy, żeby przekonać się, że posługujemy się czytelnymi znakami, które rozkoduje tzw. „zwykły widz”. Pantomima porusza nie tylko ciała aktorek i aktorów na scenie, ale też emocje i wyobraźnię publiczności. To język organiczny, bliski każdej i każdemu z nas. Poza tym nie jesteśmy w szkole, każdy ma prawo do własnej interpretacji tego, co zobaczył na scenie. Zapraszam do teatru!

"Ballady i romanse" - miniserial teatralny

premiera: 20 października w Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia;
kolejne przedstawienia: 21, 22, 23 października.

reżyseria:

odc. 1 „Romantyczność”: Piotr Soroka
odc. 2 „Świteź”: Zdenka Pszczołowska
odc. 3 „Lilije”: Błażej Peszek

Rozmawiał: Michał Derkacz

fot. Grzegorz Madaliński

Słowa kluczowe: Wrocławski Teatr Pantomimy, Romantycznośc, premiera, rozmowa, reżyser, aktor, 2022
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Jeszcze tylko trzy razy
Festiwal Przestrzenie Sztuki TANIEC: twórcy o premierach kameralnych [FOTO] Wrocław

Wrocławski Teatr Pantomimy daje wolność twórczą i pole do popisu!

Piotr Soroka
Piotr Soroka: Ta opowieść ma zaistnieć w ciele. Wywiad przed premierą "Ballad i romansów"

Zobaczcie, co reżyser "Romantyczności" mówi o pracy we Wrocławskim Teatrze Pantomimy.

Polecamy
Anna Kieca aktorka WTW/Genialna przyjaciÃłłka
Anna Kieca o życiu aktora teatralnego w czasie kwarantanny [WYWIAD]

Aktorka związana z Wrocławskim Teatrem Współczesnym mówi o swoich zajęciach w czasie zamkniętych teatrów i kin.

Zdenka Pszczołowska
Zdenka Pszczołowska: Praca w teatrze nigdy się nie kończy. Wywiad przed premierą "Ballad i romansów"

Reżyserka części "Świteź" opowiada o spektaklu we Wrocławskim Teatrze Pantomimy.

Polecamy
Ostatnio dodane
Jeszcze tylko trzy razy
Festiwal Przestrzenie Sztuki TANIEC: twórcy o premierach kameralnych [FOTO] Wrocław

Wrocławski Teatr Pantomimy daje wolność twórczą i pole do popisu!

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.