Teatralno-taneczne warsztaty we Wrocławiu
2008-05-07 15:22:49W maju wrocławski Instytut Grotowskiego przygotował wiele interesujących warsztatów. Warsztaty bedą zarówno teatralne, jak i taneczne, w sam raz dla studentów - zachęca Izabela Młynarz z Instytutu.
Poniżej prezentujemy program warsztatów:
8-15 maja (czwartek-czwartek), Jagniątków
„Nad spójnością gry i tańca"
Sesja warsztatowa teatru tańca prowadzona przez Janusza Subicza (aktora teatru Piny Bausch)
Zapisy: Justyna Rodzińska - justyna@grotowski-institute.art.pl
Podczas sesji warsztatowej jej uczestnicy pracować będą nad etiudą opartą na własnej improwizacji. Celem jest stworzenie indywidualnej kompozycji inspirowanej podkładem muzycznym.
Z analizy ruchu życia codziennego, gestów dziecka, pojawia się emocja, fantazja, wyobraźnia. W odniesieniu do osobowości, w procesie poszukiwania, materiał muzyczny wyzwala i umożliwia interpretacje, koloryzacje właściwe każdej naturze, nadając jej własny rytm. Naszym celem będzie „studiowanie" samego siebie w wymiarze scenicznym na bazie doświadczeń indywidualnych, jako tancerza czy aktora.
Dzienny plan zajęć obejmie: lekcje, trening, rozgrzewkę fizyczną, pracę nad techniką i naukę wariacji ruchowych oraz improwizację i kompozycję indywidualną.
19-23 maja (poniedziałek-piątek)
„Rzeka ciała"
Sesja warsztatowa Przemysława Błaszczaka (aktora Teatru ZAR)
Zapisy: Justyna Rodzińska - justyna@grotowski-institute.art.pl
Warsztat zogniskowany będzie na pracy aktora z ciałem, ku przekroczeniu jego oporów, rozpoznaniu i przekroczeniu ograniczeń, otwarciu nowych kanałów percepcji i komunikacji.
Poprzez powoływanie, pogłębianie i utrzymywanie w każdym momencie Uważności, Precyzji, Ciągłości, Otwartości, Czujności, Szczerości, Gotowości, wiedzie droga ku specyficznemu partnerstwu, przejawiającemu się w głęboko rozumianym współ-działaniu, współ-tworzeniu, współ-istnieniu w procesie twórczym. Tak rozumiane partnerstwo jest głównym zagadnieniem warsztatu, w którym ciało zanurzone w strumieniu ruchu, w żywej, otwartej strukturze będącej rodzajem rusztowania, kieruje się ku spotkaniu z partnerem, jakim może być zarówno obecność Innego jak i przestrzeń, zmęczenie czy oddech.
Tym rusztowaniem, środowiskiem spotkania, będzie praca z dynamicznym ruchem, treningiem indywidualnym, a także elementami treningu partnerskiego, akrobatycznego oraz technikami pracy z ciałem i oddechem wywodzącymi się z japońskich sztuk walki - shintaido oraz aikido.
24-27 maja (sobota-wtorek)
„Budzenie słuchającego ciała"
Sesja warsztatowa Mateja Matejki (aktora Teatru ZAR)
Zapisy: Justyna Rodzińska - justyna@grotowski-institute.art.pl
Sesja warsztatowa ma pomóc w poszukiwaniach osobistej, indywidualnej ekspresji aktora teatru fizycznego /tancerza w procesie twórczym.
W czasie sesji stawiane będą otwarte pytania praktyczne, które pojawiają się w regularnej pracy. Poszukiwanie prawdy w performerze w warunkach teatralnych, wydobywanie esencji i unikanie niepotrzebnej estetyki.
Praca rozwijana z energii scentralizowanej w ciele, rozbudzanej głównie w obrębie miednicy, a także tworzona na bazie technik izolacyjnych. Szczególny nacisk kładziony jest na paralelne relacje ciało-przestrzeń, ciało-ciała, ciało-umysł, ciało-pamięć, ciało-rytm.
26-31 maja (poniedziałek-sobota), Brzezinka
Sesja warsztatowa prowadzona przez zespół Teatro La Madrugada z Mediolanu w ramach projektu „Regula contra Regulam"
Zapisy oraz szczegółowe informacje: Agnieszka Pietkiewicz - agnieszka@grotowski-institute.art.pl
Teatr La Madrugada został założony w Mediolanie w 1994 roku przez Raúla Iaizę. Od samego początku głównym celem działań grupy było wypracowanie reguł treningu i metod samokształcenia na polu poszukiwań teatralnych. Członkowie zespołu dążyli do tego poprzez codzienną wspólną pracę oraz terminowanie u mistrzów rzemiosła.
Źródłem inspiracji była tradycja, dla której twórcze możliwości teatru rodzą się na styku wspólnych dążeń i ciągłej praktyki jednostek o różnych osobowościach.
W latach 2001-2004 Raúl Iaiza odbywał terminowanie jako asystent Eugenia Barby (Odin Teatret, Dania) w przedstawieniach Sól i Sen Andersena. W tym czasie współpracował też przy kilku innych projektach (Tidens Tand, 2001; Andedrag, 2003; Aldrens Pragt, 2005). Od 2006 reżyser pracuje z Eugeniem Barbą jako asystent przy projektach specjalnych, do których należy spektakl Don Juan w piekle (Festiwal w Ravennie, czerwiec 2006). W 2008 roku Iaiza został zaangażowany do pracy nad nowym przedstawieniem Odin Teatret.
Miejsce
Sesja warsztatowa odbędzie się w Brzezince, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego
Prowadzący
Raul Iaiza (Argentyna/Włochy)
Roberta Secchi (Włochy)
Dawid Żakowski (Polska)
Język
Sesje będą prowadzone po włosku i hiszpańsku z tłumaczeniem na język angielski
Koszt
350 EUR (200 EUR dla uczestników z centralnej i wschodniej Europy). Cena obejmuje wyżywienie i zakwaterowanie
Zapisy
Osoby zainteresowane wzięciem udziału w sesji prosimy o kontakt z Agnieszką Pietkiewicz agnieszka@grotowski-institute.art.pl
Uczestnicy będą wybierani na podstawie nadesłanych ankiet.
Szczegółowe informacje można uzyskać również u Roberty Secchi z Teatro La Madrugada, tel. 0039 2 54102094; e-mail teatro.lamadrugada@tiscali.it