Recenzje - Teatr

Pidżamowcy - Manhattany ekstazy [Recenzja spektaklu]

2017-12-04 14:20:07

Sztuka „Pidżamowcy” została nagrodzona w II Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU, organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław. Od 3 grudnia 2017 spektakl na jej podstawie można oglądać na deskach teatru WTW. Czy reżyser, Marcin Liber zapracował na miano "teatralnego Patryka Vegi"? Przeczytaj recenzję!  

Pidżamowcy

O twórcy kinowego „Botoksu” wspominamy tu nie bez powodu, bo nazwisko Patryka Vegi pada w samym spektaklu, a i tematyka zdaje się bliźniaczo podobna. Jednak tam, gdzie filmowy reżyser skupia się na tanim szokowaniu i po prostu nagina rzeczywistość, tam Marcin Liber stawia na prawdę, otuloną jedynie w słodko-gorzką formę spektaklu.

„Pidżamowcy” to jednak spektakl trudny do jednoznacznej oceny. W tych samych jego cechach jedni zobaczą zalety, a inni wady. Tu przykład. Przedstawienie jest bardzo dosłowne, proste i oczywiste. Jego przekaz i wydźwięk nie pozostawiają żadnego pola do własnej analizy. Co prawda, jest tu trochę metaforyki, ale trudno uwierzyć, że różni widzowie będą inaczej go interpretować. To pozornie wada, prawda? A jednak dzięki takiemu postawieniu sprawy, dostajemy spektakl wyjątkowo przystępny dla wszystkich widzów. Nie trzeba być wielkim znawcą ani teatru, ani innych dzieł kultury, by dobrze się na nim bawić i odnaleźć konkretne przesłanie i wartości, a tych tu nie brakuje. Wystarczy być znawcą… życia, by docenić sposób prezentacji tematu.
 
Temat zaś jest zarówno ponadczasowy, jak i szalenie modny, zwłaszcza w obliczu strajków pracowników służby zdrowia. Zastosowana w spektaklu klamra monologów, pokazująca punkty widzenia pacjentów i lekarzy, to wyznania porażająco prawdziwe, pod którymi podpisze się zapewne wielu widzów. No, przynajmniej pod jednym z nich. A jeśli klamrę mamy już za sobą, pora skomentować to, co dzieje się na scenie w części „dania głównego”.

Oto kilkoro pacjentów, z których każdy jest co najmniej umierający i każdy przedstawia się w brawurowy sposób, opisując, jak tragicznym jest przypadkiem, staje przed jedynym godnym zachodu zadaniem zdobycia kolejnych pigułek, koniecznych do „normalnego”, szpitalnego funkcjonowania. Ból nieuleczalnie chorego jest przecież nieznośny i nie da rady go nawet „zagadać”, wymyślając najróżniejsze opowieści, dla odwrócenia uwagi.

Mamy tu też wątek handlującego lekami Ampuły, bo umieranie potrafi drogo kosztować i wątek sióstr szpitalnych, które dla chorych mogą być jak ukochane matki współczucia, albo jak bezwzględne anioły zagłady. Wszystkie te tematy przeplatają się, aż do zgrabnego finału. Zanim jednak on nastąpi, na scenie zobaczymy m. in. występ muzyczny, pokaz mody szpitalnej czy potajemnie zaplanowany skok na szafkę z lekami.  
 
Przy tym scenografia jest dość oszczędna, jak to w szpitalu – głównie krzesła, łóżka i stojaki na kroplówkę. Wśród tej skromności, buszuje grono fantastycznie utalentowanych aktorów, których za poszczególne role trzeba głośno oklaskiwać. W czasie stu minut „Pidżamowcy” wielokrotnie nas rozśmieszą, celnie ironizując i błyskotliwie wytykając absurdy polskiej służby zdrowia. Dla wielu może być to zbyt błahe, banalne wręcz. Dla innych, będzie to solidny komediodramat, w którym zobaczą odbicie własnego cierpienia. Trzeba się samemu przekonać.

Michał Derkacz

fot. Krzysztof Zatycki

Słowa kluczowe: ocena, opinia, analiza, Wrocławski Teatr Współczesny
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
KrÃłlowa. Baśń podwÃłrkowa
Królowa. Baśń podwórkowa - recenzja spektaklu Wrocław

Na podwórku Wrocławskiego Teatru Pantomimy odbyła się premiera spektaklu. Czy to udane dzieło?

Wyspa - recenzja spektaklu

Oceniamy nowy spektakl w reżyserii Piotra Cieplaka.

I come to your river: Ophelia Fractured - recenzja spektaklu

Oceniamy tragedię Szekspira w interpretacji Studia Kokyu.

Polecamy
Las - Psychoteatr
Las - recenzja pscychomonodramatu

Oceniamy muzyczny monodram Angeliki Pytel z "Psychoteatru".

Anty-gone TRYPTYK
Anty-gone TRYPTYK - recenzja spektaklu Wrocław

Teatr Polski wypełniony po brzegi, a to za sprawą najnowszego spektaklu Teatru Pieśni Kozła "Anty-gone TRYPTYK".

Polecamy
Ostatnio dodane
KrÃłlowa. Baśń podwÃłrkowa
Królowa. Baśń podwórkowa - recenzja spektaklu Wrocław

Na podwórku Wrocławskiego Teatru Pantomimy odbyła się premiera spektaklu. Czy to udane dzieło?

Wyspa - recenzja spektaklu

Oceniamy nowy spektakl w reżyserii Piotra Cieplaka.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Casting do "High School Musical"!
Casting do "High School Musical"!

Gliwicki Teatr Muzyczny organizuje Casting do przedstawienia "High School Musical"!

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?