Recenzje - Teatr

Kasta la vista - recenzja spektaklu

Absurdalna komedia w wykonaniu aktorów z TP we Wrocławiu

2021-06-22 13:09:48

"Kasta la vista" – do zobaczenia po Indyjskiej stronie postrzegania rzeczywistości, w której przynależność ma znaczenie. Zgodnie z opisem spektaklu, który został zamieszczony na stronie Teatru Polskiego we Wrocławiu, mogliśmy się spodziewać "Pełnego czarnego humoru traktatu o współczesnym świecie: pozornej sprawiedliwości, równości i wolności w dobie powszechnej globalizacji. Groteska opowiadająca o tym, jak przeciętny obywatel wpada w sieć korporacyjnego świata finansów". A co otrzymaliśmy?

Kasta la Vista spektakl Teatru Polskiego we WrocławiuGroteskowa komedia absurdu w reżyserii Jacka Bończyka

Historia Sébastiena Thiery'ego w przekładzie Bartosza Wierzbięty jest hołdem dla komedii absurdu, osadzonym wręcz we Wrocławskich realiach. Mogłoby się wydawać, że postawienie agenta nieruchomości naprzeciw irracjonalnej, a niekiedy wręcz nieludzkiej biurokracji, nie jest najnowszym motywem (nie bez przyczyny wśród widzów pojawiło się skojarzenie z „ProcesemKawki), a jednak „Kasta la vista” to jeden z tych spektakli, które zaangażują widza, rozbawią go i sprowokują do przemyśleń, a to wszystko pod płaszczykiem czarnego humoru w reżyserii Jacka Bończyka.

Historia rozpoczyna się jak każda formalność, której nie można załatwić online – trzeba pójść na miejsce, poczekać na swoją kolej i nikomu nie ubliżyć z irytacji. Brzmi znajomo, prawda? To dopiero początek serii sytuacji, o których moglibyśmy opowiadać, zaczynając od słów: „Nie uwierzysz!”. Rzeczywiście, trudno zaakceptować fakt, że za wzbogacenie się na nieruchomościach grozi kilkuletnia odsiadka pod klapą w podłodze banku. Wystarczy, że zobaczymy spektakl, aby się przekonać, że życie często wymyka się z ram racjonalnego działania i mimo najwyższych standardów banku, a w zasadzie przez nie, nie osiągniemy zamierzonego celu.

Triumf Sébastiena Thiery'ego i aktorów Teatru Polskiego we Wrocławiu

Sukces komedii opiera się na wielu czynnikach, choć największą uwagę zwraca już sam scenariusz i gra aktorska. Występuje tu kilka rodzajów komizmu, od słownego przez postaci do sytuacyjnego, na który położono największy nacisk. Jeśli cała sytuacja została pozbawiona racjonalności, to jak można ją zachować w postępowaniu postaci czy ich języku? Okazuje się, że jedynie Jacek (Mariusz Kiljan) postępuje logicznie. Powszechny punkt widzenia ulega zakrzywieniu, przez co ani  postępowanie Jacusia (Jakub Giel), ani Barbary (Agata Skowrońska) nie wydają się dziwne… w alternatywnej rzeczywistości. Tylko czy "biedny" agent nieruchomości przewidział, że jego dorobek życia stanie się przyczyną, przez którą grozi mu odsiadywanie wyroku pod klapą w podłodze, gdzieś na wysokości kotłowni?

Oprócz świetnych aktorów pierwszego planu (wymienionych powyżej), mieliśmy przyjemność obejrzeć również: Bożenę Baranowską w roli Matki, Grażynę Krukównę, jako wybitnie irytującą Starszą kobietę, która rozpędziła karuzelę absurdu oraz Andrzeja Gałłę jako Hinduskiego prezesa Bank of India. Jest to wyjątkowo ekspresyjne połączenie aktorskie, których mimika, gesty czy poruszanie się po scenie były dopracowane do najmniejszego szczegółu. Za najciekawsze, pod kątem społeczno-egzystencjalnym, można uznać wspólne sceny Jacków i Barbary, choć to wtrącenia Jacka – klienta do wypowiedzi Matki, podczas wywiadu kastowego, dość dosadnie zobrazowały clou spektaklu.

Czy warto zobaczyć "Kasta la vista"?

Po zapoznaniu się z tą recenzją na pewno nie ma wątpliwości, co do naszej opinii o spektaklu. Kasta la vista to teatr groteski, z którym warto się zmierzyć ze względu na kulminację emocji i próbę desperackiego naginania rzeczywistości. Cały wysiłek służy temu, aby uratować własną skórę. W końcu niezależnie od wielkich idei, jak: sprawiedliwość, równość czy duma ludzkości, najbardziej zależy nam na sobie i, sądząc po postawie Jacka – klienta, naszej wolności.

Karolina Kwiatek

fot. Krzysztof Zatycki

Słowa kluczowe: kasta la vista, teatr polski, spektakl, recenzja, absurd, komedia
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
lazarus
Lazarus - recenzja spektaklu

Czy warto zobaczyć ostatnie dzieło Davida Bowiego we wrocławskim Capitolu?

Rzeźnia numer pięć
Rzeźnia numer pięć - recenzja spektaklu

W jaki sposób opowiadać o bombardowaniu?

Kasta la vista - recenzja spektaklu

Czy funkcjonując w racjonalnej rzeczywistości, można się odnaleźć po jej absurdalnej stronie?

Polecamy
Kazio Sponge Talk Show
Kazio Sponge Talk Show. Odcinek 3: CHWDP - recenzja Wrocław

Choinka Wigilia Dużo Prezentów, czyli świąteczne klimaty okiem wygadanego Kazia.

Drzewo - recenzja spektaklu Wrocław

Przeczytajcie recenzję najnowszego spektaklu dla najnajów w Teatrze Lalek

Ostatnio dodane
lazarus
Lazarus - recenzja spektaklu

Czy warto zobaczyć ostatnie dzieło Davida Bowiego we wrocławskim Capitolu?

Rzeźnia numer pięć
Rzeźnia numer pięć - recenzja spektaklu

W jaki sposób opowiadać o bombardowaniu?

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Casting do "High School Musical"!
Casting do "High School Musical"!

Gliwicki Teatr Muzyczny organizuje Casting do przedstawienia "High School Musical"!

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?