Recenzje - Teatr

Kaligula - recenzja spektaklu

2021-04-01 01:55:33

„Świat, taki, jaki jest, jest nie do zniesienia. Dlatego też potrzebuję księżyca lub szczęścia, lub nieśmiertelności; czegoś, co wydaje się szalone, ale nie należy do tego świata” - to słowa Alberta Camus’a, które w spektaklu "Kaligula" wybrzmiewają jako upadek autorytetu oraz dekonstrukcja fundamentów, przez co dzieło to jest nadal aktualne. Jak wypadają pozostałe aspekty nowego przedstawienia Teatru Polskiego we Wrocławiu? Przeczytajcie recenzję!

Kaligula - Teatr Polski Wrocław

Polecamy zobaczyć: zdjęcia z próby przed premierą spektaklu >>

Tematyka spektaklu

W spektaklu "Kaligula" w reżyserii Roberta Czechowskiego głównym motywem są emocje, a w szczególności wrażliwość, która z biegiem czasu u człowieka jest coraz mniejsza. Młody chłopak, który jest bohaterem dzieła, nie może pogodzić się z własnym życiem. Według niego, jest ono okrutne, a jedynym wyjściem z całej sytuacji jest samobójstwo.

Szeroko rozumiany świat odbiera mu jednak tę decyzję i umieszcza go w ośrodku psychiatrycznym, gdzie bohater już kompletnie nie ma żadnego zdania. Nie mogąc normalnie funkcjonować ani umrzeć, chłopak przybiera maskę Kaliguli - cesarza terroryzującego podwładnych. Kaligula stał się potęgą, lecz aby bogowie mogli oddać pokłon, bohater musi wyjść poza własne schematy. Efekt końcowy jest odmienny. Zamiast stać się kimś innym, bohater staje się kilkoma wersjami siebie.

Jak wypada aktorstwo?

Reżyser w roli głównej obsadził dwóch aktorów, co uważam za świetnym pomysł. Poprzez ten zabieg, widz mógł z łatwością odczytać różne osobowości Kaliguli. Wszyscy aktorzy wspaniale wcielili się w swoje role. Helikon, który był postacią bardzo ekscentryczną sprawił, że widz z pewnością go zapamięta. Natomiast Młody Scypion perfekcyjnie ukazywał ciałem strach jednocześnie mówiąc z ogromną pewnością. Każdy będąc na scenie idealnie wcielił się w daną postać tak jakby było to naturalne, dzięki czemu widz został "kupiony" i oczarowany kreacjami na scenie.

Muzyka i scenografia

Muzyka tworzy niezwykle mroczny klimat. Idealnie pasuje do sztuki, a jej główny motyw pozostaje z widzem do końca. Stroje aktorów są bardzo charakterystyczne, wręcz abstrakcyjne. Kostiumy jak i scenografia tworzą piękną nowoczesną całość.

Realizacja "Kaliguli" Alberta Camusa w Teatrze Polskim we Wrocławiu była niesamowitym przeżyciem. Jedyny niedosyt jaki pozostawia to fakt, iż był to "tylko" spektakl online, a nie na żywo. Takie jednak mamy czasy i realizatorzy nie mają wpywu na obecną sytuację. Oby dane im było pokazać to jeszcze przy pełnej widowni. Dwugodzinna sztuka jest pełna skrajnych emocji i zdecydowanie godna polecenia. Spektakl wcale się nie dłuży, lecz trwa nawet za krótko.

Dominika Bierczak

fot. Krzysztof Zatycki

Słowa kluczowe: Kaligula, Teatr, spektakl, wrocław, Robert Czechowski
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Pierwsze razy
Pierwsze razy - recenzja spektaklu studenckiego [AST Wrocław] Wrocław

Oceniamy przedstawienie w reżyserii Jakuba Krofty.

Polecamy
Anty-gone TRYPTYK
Anty-gone TRYPTYK - recenzja spektaklu Wrocław

Teatr Polski wypełniony po brzegi, a to za sprawą najnowszego spektaklu Teatru Pieśni Kozła "Anty-gone TRYPTYK".

Białe małÅźeństwo - Teatr Polski Wrocław
Białe małżeństwo - recenzja spektaklu Wrocław

Jedna z bardziej kontrowersyjnych sztuk Tadeusza Różewicza w nowej wersji w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Polecamy
Ostatnio dodane
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.