WTW o 3. edycji projektu "Jak poprzez teatr poznawać świat"
2021-01-05 10:27:24Wrocławski Teatr Współczesny wraz z końcem 2020 roku zakończył III edycję projektu "Jak poprzez teatr poznawać świat". Tym razem nieco okrojone, dostosowane do niezwykłych okoliczności, wydanie bazowało na przedstawieniu Pogłosy Wita Szostaka w inscenizacji Marka Fiedora i Tomasza Hynka. Uczestnicy projektu, uczniowie Zespołu Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach i Liceum Ogólnokształcącego im. II Armii Wojska Polskiego w Trzebnicy, wraz ze swoimi nauczycielami, instruktorami i aktorami podjęli temat straty w kontekście pokoleniowym.
Spotkania z teatrem na żywo oraz online
Pierwszym etapem projektu były warsztaty komunikacyjne, podczas których uczestnicy poznawali tajniki uważnej rozmowy i przygotowywali się do poważnych rozmów o stracie.
Następnie przyszedł czas na spotkanie z teatrem. Wszystkie trzy grupy uczestniczące w projekcie pojawiły się na Rzeźniczej 12, by zobaczyć spektakl Pogłosy Wita Szostaka w inscenizacji Marka Fiedora i Tomasza Hynka. Przedstawienie, w którym słowa-osoby tworzą obraz świadomości bohatera cierpiącego po utracie ukochanej osoby, było teatralną inspiracją dla dalszej pracy uczniów nad ich własną wypowiedzią. Po przedstawieniu wszelkie pytania i wątpliwości – zarówno dotyczące przedstawienia, jak i tajników zawodu – uczestnicy spotkania mogli omówić z aktorami grającymi w przedstawieniu.
Kolejną częścią projektu były spotkania online i tworzenie, przez uczniów i uczennice biorące udział w projekcie, autorskich scenariuszy przedstawień, pod okiem pedagożki teatralnej Katarzyny Migdałowskiej oraz aktorek WTW: Ziny Kerste, Anny Kiecy oraz Beaty Rakowskiej. W ramach projektu powstały trzy prezentacje online pt.: Sploty, Życie toczy się dalej i Daj Spokój! oraz identyfikacja wizualna, której efekty można podziwiać na wystawie artystycznej we foyer Wrocławskiego Teatru Współczesnego.
O projekcie
- Byłam zaskoczona tym, jak młodzież szybko dostosowała się do nowych warunków, które wymagały od nich dyscypliny, stosowania zasad pracy przed kamerą, zapamiętywania gestów, a dodam, że pracowaliśmy przez parę godzin non-stop - mówi Beata Rakowska, aktorka WTW.
- Projekt jest ogromną szansą dla uczniów z mniejszych miejscowości. Już teraz zauważam, że po wielu godzinach pracy z aktorami i osobami, które prowadzą projekt uczniowie stali się bardziej otwarci i bardziej pewni siebie - mówi Agnieszka Żak, dyrektorka Zespołu Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach.
- Uczniowie poprzez uczestnictwo w projekcie stali się bardziej twórczy, kreatywni, zauważa się to na lekcjach polskiego - mówi Maria Kaśków - Parys, wicedyrektorka Zespołu Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach.
"Jak poprzez teatr poznawać świat" jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
ip
fot. materiały prasowe WTW