Premiery - Teatr

Teatr Polski we Wrocławiu przedstawia spektakl online "Kaligula" [FOTO]

2021-03-24 09:13:36

Już w piątek 26 marca 2021 roku o godz. 19:00 odbędzie się premiera online spektaklu „Kaligula” w reżyserii Roberta Czechowskiego na deskach Teatru Polskiego we Wrocławiu. Przedstawienie będzie można zobaczyć też w sobotę 27 marca o godz. 19:00, także online. Zobaczcie zdjęcia z próby przed premierą >>

Kaligula- Teatr Polski WrocławO spektaklu "Kaligula"

„Świat, taki, jaki jest, jest nie do zniesienia. Dlatego też potrzebuję księżyca lub szczęścia, lub nieśmiertelności; czegoś, co wydaje się szalone, ale nie należy do tego świata”. Albert Camus bardzo mocno akcentował uniwersalne walory swojej sztuki, traktując świat antyku jako pretekst do analizy konstrukcji współczesnego świata i rządzących nim zasad. Szczególnie dzisiaj, w czasie upadku wszelkich autorytetów i dekonstrukcji fundamentów naszej cywilizacji „Kaligula” wydaje się tekstem wyjątkowo aktualnym.

Świat, który konstruujemy na scenie jest na wskroś współczesny. W scenografii, kostiumach, muzyce nie znajdziemy śladu antyku. Jedynie wizualizacje momentami nawiązują do antycznych źródeł. Na rzeczywistość sceniczną patrzymy z perspektywy bardzo młodego współczesnego chłopaka, w t-shircie i dżinsach, który nie ma ambicji dorównywania antycznym bohaterom.

Po traumatycznych doświadczeniach (nieudana próba samobójcza) znajduje się w metaforycznej „klinice”. Zmagając się z odwiecznymi dylematami egzystencjalnymi, rozpaczliwie szuka odpowiedzi na fundamentalne, ontologiczne pytania: jak skonstruowany jest świat, czy w ogóle ma jakikolwiek sens i jakimi zasadami się w nim kierować? Nasz bohater niesie na swoich barkach ciężar filozofii i wizji Camusa, w największym skrócie polegającej na tym, że świat jest skonstruowany w sposób nielogiczny, absurdalny, nie da się go w żaden sposób uchwycić rozumem, mechanizmami racjonalnego myślenia.

Człowiek jest bezbronny. Jedynym pewnikiem jest śmierć, która jest kresem wszystkiego. Dalej jest tylko nieodgadniona, bezduszna czeluść, nicość. Nie ma żadnych bogów. Nie ma nagrody, ani kary. Wszystkie czyny są jednakowo istotne i jednakowo nieważne. Jedyne co pozostaje wobec absurdalności świata to bunt, który z góry skazany jest na porażkę.

Z bezsilności wobec przytłaczających go pytań, nasz bohater zakłada maskę cesarza Kaliguli. To daje mu pozorną siłę w konfrontacji z labiryntem świata. Kliniczni współtowarzysze stają się patrycjuszami, personel szczurami – zwiastunami śmierci. Subiektywna narracja bohatera kreuje figury, których nie ma w sztuce Camusa (Drusilla, Oddech, Cienie…). Kluczowe stają się lustrzane odbicia zwielokrotnienia. Kaligula rozpada się na wiele postaci, które dryfują w świecie iluzji. Religia, sztuka, miłość – wszystko jest iluzoryczne. Jednak wydają się konieczne. Konstrukcja świata jest jedynie pozorem czegoś trwałego, ale bez niej nie da się żyć. Coś krzyczy w Chłopaku-Kaliguli „Dajcie mi jeden argument, który pozwoli mi nie strzelić sobie w łeb!”.

Komentarz reżysera - Roberta Czechowskiego

Realizacja „Kaliguli” Alberta Camusa w Teatrze Polskim we Wrocławiu jest dla mnie sentymentalnym powrotem do „gniazda”. To właśnie tutaj stawiałem swoje pierwsze teatralne kroki, podczas zajęć z legendarnym dziekanem, fantastycznym aktorem, moim Mistrzem - Igorem Przegrodzkim.

Dokładnie 40 lat temu w sali 205, gdzie obecnie odbywają się nasze „stolikowe” próby analityczne, będąc studentem pierwszego rocznika Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu z wypiekami na twarzy słuchałem niepowtarzalnych refleksji, rad, anegdot naszego Dziekana. Teraz po zatoczeniu wielkiego kręgu wracam do matni. Zaraz po szkole, już jako aktor „wylądowałem” w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, następnie w Teatrze Polskim, gdzie moim dyrektorem był właśnie Igor Przegrodzki. Kolejnym etapem była przygoda z filozofią na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, gdzie spotkałem tak wybitnych filozofów jak: Józef Tischner, Michał Heller, czy Józef Życiński. Naturalną konsekwencją moich wcześniejszych doświadczeń było podjęcie studiów na Wydziale Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Istotne piętno na moim myśleniu o teatrze odcisnęli m.in. Krystian Lupa, Jan Peszek, czy Jerzy Jarocki. Potem „wsiadłem” na karuzelę reżysersko-dyrektorską i z całym bagażem doświadczeń ponownie stanąłem w sali 205, z dziecięcym zaciekawieniem czym tym razem obdarzy mnie „mój
i nie mój” Teatr Polski.

„Kaligula” A. Camusa jest dla mnie tekstem szczególnym i bardzo osobistym. To właśnie jego interpretacją zdawałem egzamin na Wydział Reżyserii Dramatu PWST. W moim przekonaniu ta sztuka najpełniej oddaje smak, zapach, oddech, tętno... inicjacji, także tej teatralnej. Jest próbą zdefiniowania tej ponad 40-letniej podróży.

Twórcy spektaklu

opracowanie tekstu, inscenizacja i reżyseria ROBERT CZECHOWSKI
scenografia WOJCIECH STEFANIAK
kostiumy ADAM KRÓLIKOWSKI
choreografia i ruch sceniczny PIOTR MATEUSZ WACH we współpracy z tancerzami wizualizacje JAKUB PSUJA

asystent reżysera MAREK FELIKSIAK
koordynator spektaklu KAROLINA GONERA
inspicjent EWA WILK
sufler MAGDALENA KABATA

projekt plakatu TOMASZ KONIECZNY

opracowanie muzyczne DAMIAN LINDNER

Obsada

Kaligula HUBERT KOWALCZYS (gościnnie), PAWEŁ WYDRZYŃSKI (gościnnie)
Caesonia AGNIESZKA KWIETNIEWSKA/ANNA HABA
Helikon MARIUSZ KILJAN
Młody Scypion PIOTR CHOMIK
Cherea KRZYSZTOF KULIŃSKI
Matka Mucjusza KRZESISŁAWA DUBIELÓWNA
Patrycjusze DARIUSZ BERESKI, MARIAN CZERSKI, MAREK FELIKSIAK, IGOR KUJAWSKI, TOMASZ LULEK, STANISŁAW MELSKI, MICHAŁ MROZEK, MICHAŁ OPALIŃSKI
Drusilla MARIKA KLARMAN (gościnnie)
Oddech PIOTR MATEUSZ WACH (gościnnie)
Mordicus KRZYSZTOF BRZAZGOŃ
Succubus KAMILA REVLON (gościnnie)
Hella KLAUDIA CYGOŃ (gościnnie)
Cosmos ELOY MORENO GALLEGO (gościnnie)
Necrodeus JACEK SKOCZEŃ (gościnnie)

Obsada może jeszcze ulec zmianie.

ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: Robert Czechowski, premiera, VOD, marczec 2021, opis, obsada, twórcy, plakat
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Przed nami pokonująca wszelkie przeszkody "Miłość po dwóch stronach Atlantyku" Warszawa

Zapowiedż najnowszego spektaklu Bożenny "Bo" Intrator.

Lalka Kafki
Inspirująca niedosłowność światów w spektaklu "Lalka Kafki" Wrocławskiego Teatru Lalek Wrocław

W najbliższy weekend swoją prapremierę będzie miał najnowszy spektakl dla dzieci 6+.

MÃłw o sobie, tylko o sobie
Połykanie emocji w nowym spektaklu Wrocławskiego Teatru Pantomimy [FOTO] Wrocław

"Mów o sobie, tylko o sobie" z muzyką na żywo do zobaczenia od 17 września.

Polecamy
Wojownik - spektakl
Wojna w oczach kobiet - spektakl "Wojownik" w Teatrze Pieśń Kozła Wrocław

Wrocławski teatr kończy prace nad najnowszym spektaklem. Premiera w listopadzie.

Oszuści - Och Teatr Warszawa
"Oszuści" w gwiazdorskiej obsadzie i reżyserii Jana Englerta na scenie Och-Teatru Warszawa

Wystąpią: Michalina Łabacz, Gabriela Muskała, Beata Ścibakówna, Piotr Grabowski, Filip Pławiak i Zbigniew Zamachowski.

Ostatnio dodane
Przed nami pokonująca wszelkie przeszkody "Miłość po dwóch stronach Atlantyku" Warszawa

Zapowiedż najnowszego spektaklu Bożenny "Bo" Intrator.

Lalka Kafki
Inspirująca niedosłowność światów w spektaklu "Lalka Kafki" Wrocławskiego Teatru Lalek Wrocław

W najbliższy weekend swoją prapremierę będzie miał najnowszy spektakl dla dzieci 6+.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Casting do "High School Musical"!
Casting do "High School Musical"!

Gliwicki Teatr Muzyczny organizuje Casting do przedstawienia "High School Musical"!

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?