Dzieje się - Teatr

Orędzie Anny Augustynowicz z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru

2016-03-23 12:18:54

W tym roku Międzynarodowy Dzień Teatru obchodzony jest na świecie po raz 55. Święto to zostało ustanowione
z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w roku 1961 dla upamiętnienia inauguracji w Paryżu
w 1957 roku Teatru Narodów - festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron "żelaznej kurtyny".

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru co roku publikowane jest orędzie adresowane do całego "teatralnego świata". W przeszłości jego autorami byli między innymi Jean Cocteau, Peter Brook, Vaclav Havel, Dario Fo, a przed rokiem Krzysztof Warlikowski. W tym roku poproszony o jego napisanie został rosyjski reżyser teatralny i pedagog Anatolij Wasiljew. Międzynarodowemu orędziu, które 27 marca odczytywane jest na scenach wielu teatrów, towarzyszą również lokalne przesłania. Dla polskich twórców przygotowała je w 2016 roku Anna Augustynowicz.
 
ORĘDZIE DO POLSKIEGO ŚRODOWISKA TEATRALNEGO

Róbmy teatr: sztuka teatru to chwila, która pozwala przyłapać człowieka na autentyczności – pomiędzy jego intencją i pragmatyzmem gracza. Moment, kiedy można ujrzeć ludzką twarz, zanim rozpłynie się w swoim wykreowanym wizerunku.  
Żaden człowiek na świecie nie chce pozostać nikim. Pragnie imienia, roli. Wyraża własne pragnienia i tęsknoty w grze – zdobywa uznanie, potwierdzenie własnej wartości. Gra staje się jego żywiołem. Stwarza sobie partnerów i przeciwników, rozpoznaje przyjaciół i wrogów. Człowiek potrzebuje grać, bo tylko tak może uzasadnić własny sens. Buduje swoją rolę, wchodzi w relację z ludźmi, wiąże się ze światem.

Gra, w której chcąc nie chcąc uczestniczymy, toczy się o wolność. Kiedy wolność staje się igraszką, widowisko przestaje być bezpieczne. Rzeczywistość polityczna funduje spektakle, które przestają być obliczalne, jakby jej aktorzy zapomnieli, że przestrzeń gry jest prawdziwa. Może wchłonąć wszystkich jego aktorów wraz ze sceną.
Społeczeństwo spektaklu gubi kierunek, zatracając siebie w grze dla gry. Z powodu pragnień, dla urzeczywistnienia własnych chceń, grę o wolność zamieniamy w granie wolnością.  Żeby wygrać, potrafimy w trakcie rozgrywki zmieniać reguły. Dopiero co burzyliśmy granice i mury, dziś – w masce tolerancji – stawiamy je na nowo, jakbyśmy wyciągali na scenę stare dekoracje. Świat przybiera rozmiary nachalnie teatralnej formy, uruchamianej przez mechanizm starych marionetek w nowych kostiumach.

Tracimy z oczu horyzont.
Wracamy do iluzji.
Ta forma, pomimo że dobrze ją znamy, generuje lęk. Zmiana reguł podczas gry, brak szacunku dla jej praw usuwa grunt spod nóg. Scenę, która jest płaszczyzną równoległą i na której wszyscy jesteśmy jak rozbitkowie na tratwie, zamienia w równię pochyłą.
Zadanie teatru, „którego przeznaczeniem tak dawniej jak i dziś, było i jest służyć niejako za zwierciadło naturze, pokazywać cnocie własne jej rysy, złości żywy jej obraz, a światu i duchowi wieku postać ich i piętno” – wcale się nie zmieniło. Sztuka zdolna jest przenikać przez mury autorytaryzmu, poprzez granice ideologii i wyznania. Jest zdolna przywrócić sens słowom ukradzionym na potrzeby propagandy. Zdjąć uśmiech z maski hipokryzji, by bez pogardy spojrzeć drugiemu człowiekowi w twarz.

„Musimy coś zrobić, co by od nas zależało...” – artysta świadczy dziełem, jest wolny. Samodzielnie powołuje i odpowiada za stworzony na scenie sens. Jest sobą u siebie. Róbmy teatr! Tego nam życzę.

Anna Augustynowicz to polska reżyser teatralna, od 1992 roku dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie.

MD/ip

fot. Krzysztof Zatycki

Słowa kluczowe: dzień teatru, orędzie 2016, anna augustynowicz, teatr 2016
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
modernizacja DuÅźej Sceny Tpl
Teatr Polski we Wrocławiu rusza z modernizacją Dużej Sceny im. Jerzego Grzegorzewskiego Wrocław

Nadchodzący remont będzie ogromnym wyzwaniem zarówno logistycznym, jak i finansowym.

28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt
Zbliża się 28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt w Toruniu

Wybitni światowi reżyserzy oraz najciekawsze polskie spektakle w programie wydarzenia!

Polecamy
Kaligula- Teatr Polski Wrocław
Prawo autorskie na deskach teatru. Co i jak można wykorzystać w spektaklu?

Spektakl to wielopoziomowy utwór, będący wynikiem pracy wielu twórców. Jak to wygląda z punktu widzenia prawa autorskiego?

Światoobrazy
Teatr Nowy i Szkoła Filmowa w Łodzi ruszają ze wspólnym projektem Łódź

W ramach projektu młodzi twórcy i twórczynie teatru będą rewidować, rekonstruować i remiksować filmowe kanony.

Polecamy
Ostatnio dodane
modernizacja DuÅźej Sceny Tpl
Teatr Polski we Wrocławiu rusza z modernizacją Dużej Sceny im. Jerzego Grzegorzewskiego Wrocław

Nadchodzący remont będzie ogromnym wyzwaniem zarówno logistycznym, jak i finansowym.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.