Ogłoszono werdykt 5. Konkursu Dramaturgicznego "Strefy kontaktu" [FOTO]
2023-02-06 14:24:144 lutego 2023 roku, poznaliśmy Laureatów 5. Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU organizowanego od 2015 roku przez Wrocławski Teatr Współczesny oraz Miasto Wrocław. Sprawdźcie, kto wygrał i zobaczcie fotorelację z tego wydarzenia >>
Spośród 28 tekstów autorów zaproszonych na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU, Jury piątej edycji w składzie: Anna Augustynowicz, Agnieszka Jakimiak, Katarzyna Niedurny, Ryszard Koziołek i Zbigniew Majchrowski (Przewodniczący), przyznało następujące nagrody:
- nagrodę w wysokości 40 tys. zł: Ignacy Karpowicz za sztukę Rozmowy mijane
- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Zenon Fajfer za sztukę Uwolnienie
- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Vera Popova i Wojciech Ziemilski za sztukę Zadania aktorskie
- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Małgorzata Sikorska-Miszczuk za sztukę Dziennik szału i chciwości
- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Michał Walczak za sztukę Budowniczy schronów.
Komisja Artystyczna WTW w składzie: Krzysztof Boczkowski, Anna Dąbrowska, Marek Fiedor (Przewodniczący), Agnieszka Majcher, Katarzyna Migdałowska oraz Ryszard Nowak przyznała nagrody w postaci scenicznej realizacji sztuki, które otrzymali:
- Zenon Fajfer za sztukę Uwolnienie
- Jakub Tabaczek za sztukę Stulejka
- Filip Zawada za sztukę Kolejność fal.
Do udziału w Konkursie zapraszani są nie tylko dramatopisarze, ale również twórcy innych gatunków literackich oraz artyści działający w innych niż teatr dziedzinach sztuki. Głównym założeniem ideowym Konkursu jest tworzenie impulsu do poszerzania języka scenicznego i konstruowania nowych form teatralnych.
Wydarzenie nawiązuje programowo do tradycji naszego teatru – od początku lat sześćdziesiątych minionego wieku WTW był miejscem, w którym powstawały i były realizowane na scenie ważne zjawiska polskiego dramatu współczesnego, utwory Helmuta Kajzara, Tymoteusza Karpowicza i Tadeusza Różewicza. Każdy z przywołanych twórców na swój sposób wytyczał własną ścieżkę poszukiwań, ale wspólna im była niezgoda na zastane narracje teatralne oraz potrzeba poszukiwania nowego języka scenicznego.
Nazwa konkursu – STREFY KONTAKTU – nawiązuje do koncepcji estetycznej sformułowanej około 1972 roku przez Krzysztofa Zarębskiego. Dwa lata później Helmut Kajzar nawiązał z nim ścisłą współpracę i przejął jego koncepcję „sfer kontaktu", przenosząc ją na grunt doświadczeń teatralnych.
„To nadzwyczajne, niesamowite wprost bogactwo nas samych, tego, co ze sobą niesiemy, a więc naszych ubrań, fryzur, zachowań itp. w zestawieniu z ubogą, odczynową, rygorystyczną konwencją teatralną, z rygorami gier chcących uchodzić za klasyczne. Jest to również rozgrywka z pewnym totalitaryzmem sztuki" – mówił Helmut Kajzar.
ip
fot. Natalia Piekut