Jubileusz w cieniu kryzysu
2009-01-28 14:23:22Zbliża się trzydziesty Przegląd Piosenki Aktorskiej! Będzie on okazją nie tylko do podsumowań dotychczasowego dorobku Przeglądu, ale również kontaktu z najnowszymi odkryciami piosenki aktorskiej.
Do Wrocławia zjadą nie tylko gwiazdy tradycyjnie kojarzone z PPA (Krystyna Janda, Katarzyna Groniec, Edyta Geppert, Maria Peszek), ale też twórcy nowi niebanalni, cieszący się dużym uznaniem za granicą.
Oblechy z Tiger Lillies
Na deskach wrocławskiego Capitolu zobaczymy m.in. znaną z roli Fabienne w filmie „Pulp Fiction" Maria de Madeiros czy Irlandka Camille O'Sullivan.
- O'Sullivan reprezentuje piosenkę aktorską z krwi i kości - zachwala artystkę Konrad Imiela, dyrektor naczelny i artystyczny PPA. - Zauroczyła mnie podczas festiwalu w Edynburgu błyskotliwymi interpretacjami piosenek Waitsa, Brechta czy Cave'a. Mroczna, kobieca, zabwana i hipnotyzująca publiczność, Camille zamienia każdą swoją piosenkę w intensywne emocjonalnie i teatralne przeżycie.
Oprócz Irlandki na 30. PPA wystąpią również m.in. Czeszka Iva Bittova, Benta Kahan&Carolyn Dorman oraz obsceniczna grupa Tiger Lillies. Szczególnie ci ostatni budzą kontrowersje. - Ich „Seven Deadly Sins" to najbardziej obleśne przedstawienie, jakie w życiu widziałem. Mam nadzieję, że i widzom przypadnie ono do gustu - żartuje Imiela.
Gra szklanych paciorków
Wyjątkowo zapowiada się również jubileuszowa Gala. - Przez 30 lat przez PPA przewinęło się wielu znakomitych artystów, piosenkarzy, kompozytorów. Nie chcąc robić nudnej podsumowującej akademii, postanowiłem pozwolić im popracować nad nowym materiałem - tłumaczy Wojciech Kościelniak, reżyser tegorocznej Gali.
Jubileuszowa gala trzydziestego Przeglądu Piosenki Aktorskiej poświęcona będzie najwybitniejszym monologom z literatury światowej. Do powstałych w ten sposób premierowych, wierszowanych utworów, najwybitniejsi kompozytorzy związani z PPA napisali muzykę i aranżacje. Tak powstałe piosenki wykonają najwięksi artyści piosenki aktorskiej. Towarzyszyć im będzie orkiestra symfoniczna rozbudowana o instrumenty właściwe muzyce etno, rockowej czy jazzowej (w zależności od potrzeb kompozytorów). Taki pomysł pozwala zaprosić do wspólnej pracy najwybitniejszych polskich twórców związanych z PPA w ciągu całego okresu jego istnienia.
Jak oni słuchają
- Podczas koncertu finałowego „Jak oni słuchają" chcemy pokazać aktorów... słuchających piosenek odtwarzanych z taśmy. Owa idea doskonale zbiega się z ideą decentryzmu, która zakłada, że to, co najistotniejsze w danym dziele, jest poza nim - opowiada scenarzysta i reżyser Cezary Studniak.
- Słuchanie piosenki może być również przekazem emocjonalnym - wtóruje mu Imiela. - Wraz z Cezarym wierzymy, że świetny, wrażliwy aktor doskonale sprawdzi się jako sceniczne medium, osoba, która słuchając piosenki, nie pozostanie obojętna na jej przekaz - wyjaśnia.
Tradycyjnie również podczas tegorocznego PPA odbywać się będą koncerty w Ośrodku (codziennie o 23:00), a niezależni twórcy powalczą o Tukana OFF.
Przegląd buduje stadion
Niestety, kryzys ekonomiczny nie ominął również organizatorów PPA. - Mam już dość hipokryzji rządu - denerwuje się Michał Juzoń, główny producent przeglądu. - Nie tak dawno minister kultury Bogdan Zdrojewski zapewniał, że kryzys ekonomiczny nie dotyczy kultury, a później, na trzy miesiące przed Przeglądem obniżył nam dotację o siedemset tysięcy złotych, przez co z dnia na dzień musieliśmy zrezygnować z części koncertów i obniżyć wysokość nagród.
Przypomnijmy, że środki przeznaczone na PPA zostały przesunięte na budowę stadionu we Wrocławiu. - Może w zamian pozwolą nam wystawić galę koncertową przed meczem - ironizuje Juzoń.
Kryzys ma też jednak swoje dobre strony - niższe niż przed rokiem mają być ceny biletów. Rezerwacja biletów rusza 2 lutego, sprzedaż zaś 16 lutego.
30. Przegląd Piosenki Aktorskiej
20-29 marca 2009
Wrocław
Marcin Szewczyk
(marcin.szewczyk@dlastudenta.pl)