Antyterroryści w "Makbecie" - zaskakująca premiera Opery Wrocławskiej [FOTO]
2016-03-04 08:44:36"Makbet" to kolejna z kolekcji oper Verdiego, inspirowanych twórczością Williama Szekspira, po którą sięga Opera Wrocławska. Trzeba przyznać, że zapowiada się bardzo oryginalna adaptacja! Premiera już 5 i 6 marca 2016.
Zobacz zaskakujące zdjęcia z próby!>>
Jest to pierwsza wśród dzieł kompozytora adaptacja Szekspira, autorem libretta jest wieloletni współpracownik Verdiego Francesco Maria Piave. Sztuka uwielbianego przez kompozytora Szekspira wyzwoliła dramatyczny geniusz Verdiego.
Prapremiera "Makbeta" Verdiego miała miejsce 14 marca 1847 r. we Florencji, ale to stosunkowo wczesne dzieło kompozytor poddał gruntownej przeróbce osiemnaście lat później dla potrzeb premiery w Paryżu 19 kwietnia 1865 r. Właśnie ta druga wersja od niemal stu lat nie schodzi ze scen teatrów operowych całego świata.
"Makbet" Verdiego od początku spotykał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Współczesna popularność sztuki wynika między innymi z tego, że bliższy on staje się sposobowi, w jaki dramat Szekspira bywa obecnie prezentowany na scenach dramatycznych.
Inscenizatorzy dokonują redukcji tekstu, mniej interesując się refleksją historyczną, bardziej portretami psychologicznymi bohaterów i motywacjami ich działań. Tego samego wyboru dokonał Verdi ponad 150 lat temu. Na dodatek w dobie powszechnej mody na uwspółcześnianie klasycznych dzieł "Makbet" okazał się operą zadziwiająco podatną na próby reinterpretacji.
Dzieło potwierdza swą wielkość tym, że prowokuje do różnorodnych odczytań. Kierownictwa muzycznego nowej inscenizacji podjęła się Ewa Michnik, scenografię przygotowuje Paweł Dobrzycki, choreografię Bożena Klimczak, a kostiumy są autorstwa Małgorzaty Słoniowskiej i Bruna Bergera-Gorskiego.
Reżyserii podjął się wybitny twórca teatralny z Niemiec Bruno Berger-Gorski. Pełna dramatycznego rozmachu, nowatorska muzyka Verdiego, sugestywna wizja żądzy władzy i efektowne sceny zbiorowe z elementami fantastyki zapewnią niezapomniane wrażenia.
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne, dyrygent Ewa Michnik
Inscenizacja i reżyseria Bruno Berger-Gorski
Scenografia i reżyseria świateł Paweł Dobrzycki
Kostiumy Małgorzata Słoniowska, Bruno Berger-Gorski
Choreografia Bożena Klimczak
Przygotowanie chóru Anna Grabowska-Borys
Asystent dyrygenta Michał Czubaszek
Asystent reżysera Hanna Marasz
MD/ip
fot. Krzysztof Zatycki