Recenzje - Teatr

2020: Burza - recenzja spektaklu

2021-03-10 14:44:17

"2020: Burza" w reżyserii Grzegorza Jarzyny, to ponoć prosta opowieść, inspirowana m.in. klasyczną "Burzą" Williama Szekspira, ze świadomą perspektywą sztucznej inteligencji. Brzmi interesująco? 7 marca 2021 r. odbyła się transmisja na żywo z TR Warszawa, dzięki której można było zobaczyć ten spektakl zarówno na deskach teatru, jak i w kinach w całej Polsce (m.in. we wrocławskim OH KINIE). "2020: Burza" można oglądać jeszcze do 14 marca w TR Warszawa. Czy warto?

Zobacz też: "Ojeja! Albo o dziewczynce, która nie znała swojego imienia" [recenzja].

2020: Burza - TR Warszawa O czym jest "2020: Burza"?

Parafrazując opis spektaklu, jest to historia człowieka, który wraz z dzieckiem ucieka na tajemniczą wyspę. Spędzają na niej 12 lat. Pewnego dnia na tę samą wyspę trafiają ludzie z ich dawnego otoczenia, zarówno ci, którzy zmusili ich do ucieczki, jak i ci, dzięki którym zachowali życie. To z Szekspira. A co dodaje sztuczna inteligencja? Wielowariantowość, imitującą sposób pracy ludzkiej pamięci.

Twórcom "2020: Burza" nie można odmówić oryginalności. Nieustannie ucząca się sztuczna inteligencja wywołuje zarówno wrażenie działania pamięci, jak i podważa doświadczenia percepcyjne widza. Być może przed nami występuje mężczyzna, ale może być to także kobieta. Ma córkę, chociaż czasami to syn. Odchodzi lub zostaje zmuszony/a do ucieczki. Dołączają wrogowie jak i przyjaciele. To wszystko sprawia, że ta pozornie prosta historia, o znanym schemacie, staje się skomplikowana i trudno za nią nadążyć. Jest intensywnym wysiłkiem intelektualnym, który warto podjąć.

Zobacz też: "Wyspa" - adaptacja "Burzy" W. Szekspira. Wywiad z twórcami.

Treść spektaklu w wykonaniu aktorów TR Warszawa nie ogranicza interpretacyjnie, choć motyw technologiczny, dając pole do domysłów, jednocześnie zawęża dyskusję, nie pozwalając na wkroczenie niekontrolowanego chaosu. A zatem o czym jest "2020: Burza"? Można się pokusić o stwierdzenie, że jest to opowieść o konfrontacji z otoczeniem, sobą i niejednoznacznością. Płynność pamięci i kreacja doświadczenia rzutuję na zachowanie i postrzeganie rzeczywistości. Oczywiście nie są to jedyne poruszane wątki, ale dołączenie elementu sztucznej świadomości mocno wpłynęło na rozwiązania sceniczne.

Niesamowite postacie spektaklu w reżyserii Grzegorza Jarzyny

Tym, co od razu przyciąga uwagę widza, są kreacje aktorskie "2020: Burza", w szczególności pierwszych mieszkańców wyspy. Są to m.in.: Prospero (Agnieszka Podsiadlik), Kaliban (Tomasz Tyndyk) i Miranda (Mateusz Górski). Zarówno Kaliban jak i Miranda to postacie z historią, a raczej historiami. Wyróżnia ich plastyka ruchów, spojrzeń i gestów. Hipnotyzowali emocjami. W przeciwieństwie do Prospera, nie wykonującego żadnego zbędnego ruchu. Sceny, w których dochodziło do wymiany zdań między Prosperem a Kalibanem czy Mirandą, są jednymi z intensywniejszych w odbiorze. Do trudnej i bolesnej treści dochodzi zderzenie przeciwstawnych ekspresji, wzmacniającej wrażenia słowa. Charakteryzacja i kostiumy autorstwa Anny Axer Fijałkowskiej podtrzymują całość na wysokim C.

Aranżacja audiowizualna spektaklu i sztuczna inteligencja

Projektant scenografii (Fabien Lédé), wraz z reżyserami światła (Aleksandr Prowaliński), wideo (Marek Kozakiewicz) czy dźwięku (Piotr Domiński, Piotr Kurek), a także osobami odpowiedzialnymi za wizualizację 2D (Oliwia Szanajca-Kossakowska), animację 3D (Kacper Shikeli) i sztuczną inteligencję (Paweł Wawrzyński) stworzyli nowy świat. Jest to miejsce, w którym zarówno widz, jak i ekipa teatralna poszerzają, za pomocą krótkiego głosowania, możliwości powstawania nowych wariantów poszczególnych scen, nie zmieniających przebiegu spektaklu, a wydźwięk historii. Nowa opcja, mącąca w głowach, wzmacnia poczucie niepewności i niepokoju, nieodłącznych od początku przedstawienia.

2020: Burza - gdzie oglądać?

7 marca 2021 r. odbyła się transmisja spektaklu na żywo, m.in. w OH KINO we Wrocławiu. Teatr umożliwił również obejrzenie wersji online dla prywatnych użytkowników, a także, do 14 marca 2021 r., będzie można oglądać "2020: Burza" na żywo, na deskach (w zasadzie na co drugim miejscu udostępnionym widowni) TR Warszawa. Warto jednak liczyć się z możliwością pojawienia się ewentualnych zakłóceń transmisji. Z drugiej strony, dzięki organizacji tego typu wydarzeń, widz, będąc oddalonym nawet o kilkaset kilometrów, ma możliwość pełnego uczestnictwa w wydarzeniu tzn. nie tylko zobaczyć sztukę, ale i odbyć wirtualny spacer z przewodnikiem, aktorem oprowadzającym, a także posłuchać rozmów z twórcami spektaklu. Jest to wydarzenie, którym warto się zainteresować.

Zobacz też: "Białe małżeństwo" otwiera Rok Różewiczowski w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Karolina Kwiatek

fot. Materiały prasowe TR Warszawa

Słowa kluczowe: 2020: Burza TR Warszawa recenzja, Burza spektakl
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Kaligula- Teatr Polski Wrocław
Kaligula - recenzja spektaklu

Za nami premiera online spektaklu "Kaligula" w reżyserii Roberta Czechowskiego na deskach Teatru Polskiego we Wrocławiu.

nikt nie spotyka nikogo
Nikt (nie) spotyka nikogo - recenzja spektaklu Wrocław

Rozprawa o istnieniu w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Białe małÅźeństwo - Teatr Polski Wrocław
Białe małżeństwo - recenzja spektaklu Wrocław

Jedna z bardziej kontrowersyjnych sztuk Tadeusza Różewicza w nowej wersji w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Polecamy
PandemiJa - spektakl 2020
PandemiJa - recenzja spektaklu dyplomowego

Kilka słów o dyplomie studentów IV roku wydziału aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie filii w Białymstoku.

Las - Psychoteatr
Las - recenzja pscychomonodramatu

Oceniamy muzyczny monodram Angeliki Pytel z "Psychoteatru".

Ostatnio dodane
Kaligula- Teatr Polski Wrocław
Kaligula - recenzja spektaklu

Za nami premiera online spektaklu "Kaligula" w reżyserii Roberta Czechowskiego na deskach Teatru Polskiego we Wrocławiu.

nikt nie spotyka nikogo
Nikt (nie) spotyka nikogo - recenzja spektaklu Wrocław

Rozprawa o istnieniu w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Casting do "High School Musical"!
Casting do "High School Musical"!

Gliwicki Teatr Muzyczny organizuje Casting do przedstawienia "High School Musical"!

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?