Skrzywienie kręgosłupa - mentalne odpadki i tona śmiechu [RECENZJA]
2017-03-13 12:05:50"Skrzywienie kręgosłupa. Wieczór dla osób z wadą postawy" to najnowsza premiera Wrocławskiego Teatru Współczesnego, którą można podziwiać od 11 marca. Bez wahania - jest to absolutnie jeden z najlepszych spektakli, jakie w ostatnich latach publiczność mogła zobaczyć.
Zobacz zdjęcia z próby>>
Natalia Sołtysik wyreżyserowała sztukę, która porywa od samego początku. To wyrazisty, mocny i niezwykle aktualny pokaz słodko-gorzkiej satyry. Nasze, doprowadzone do absurdu, przejmowanie się tym jak wyglądamy, jak widzą nas inni i co o nas myślą, jest tu pięknie wypunktowane. Jest też inny problem współczesności - prawdziwi my, a nasze wyobrażenie tego kim chcemy być, a kim prawdopodobnie nigdy nie będziemy.
Na scenie dzieje się dużo, bardzo dużo. Choć w obsadzie jest tylko kilkoro aktorów, to każdy z nich daje pokaz talentu i charyzmy. Świetnie sprawdzają się zarówno w scenach typowo komediowych, jak i poważnych, wymagających skupienia. Skupić powinna się także widownia, bo spektakl jest wyjątkowo dynamiczny. Nigdy nie wiemy, co wydarzy się w następnej sekundzie, co spadnie z sufitu, kto wejdzie na scenę, a kto ją opuści. Wszystko to jest efektowne i z pewnością wymagało wielu godzin planowania i organizacji. Nie tylko scena jest w pełni zagospodarowana, bo zaskakuje też jej... ruch!
Z całkowitą odpowiedzialnością polecam "Skrzywienie kręgosłupa" zarówno doświadczonym fanom teatru, jak i zupełnym laikom. Trudno doszukać się w słabych punktów tego spektaklu. Może druga część jest nieco słabsza i nie do końca przystaje do pierwszej, ale wytykanie tego jest wyłącznie czepialstwem. To trzeba zobaczyć!
Twórcy:
Igrid Lausund
Skrzywienie kręgosłupa. Wieczór dla osób z wadą postawy
Bandscheibenvorfall. Ein Abend für Leute mit Haltungsschäden
przekład: Paweł Adamski
reżyseria: Natalia Sołtysik
dramaturgia i opracowanie muzyczne: Krzysztof Ogłoza
scenografia i kostiumy: Agnieszka Roszkowska
współpraca scenograficzna: Mateusz Mirowski
reżyseria świateł: Paulina Góral
inspicjentka, suflerka: Justyna Bartman-Jaskuła
obsada:
Kretzky – Tomasz Orpiński
Hufschmidt – Jerzy Senator
Schmitt – Aleksandra Matlingiewicz [gościnnie]
Kristensen – Beata Rakowska
Kruse – Marek Kocot [gościnnie]
Mama – Maria Kania
Papa – Maciej Tomaszewski
Presti – Marcin Łuczak
Hipersprzątająca – Zina Kerste
W spektaklu wykorzystano fragmenty sztuki Hysterikon Ingrid Lausund w przekładzie Karoliny Bikont.
Michał Derkacz
fot. Krzysztof Zatycki