Warsztaty tańca na Era Nowe Horyzonty
2007-05-18 13:56:21
Zajęcia warsztatowe z zakresu poszukiwania autentyczności ruchu na gruncie tańca - teatru tańca (Wrocław, 19.07-22.07. 2007).
„Ruch autentyczny, w momencie kiedy jest wykonywany, pochodzi z Jaźni. Kiedy ruch jest autentyczny, mogę prawie powiedzieć co będzie potem. Kiedy widzę jak ktoś porusza się autentycznie, jest to tak prawdziwe, że nie jest zakłócone przez jakiekolwiek udawanie, pozór, czy wyobrażenia. Czasami może to być obrót jednej ręki, czasami, może to być całe ciało. Aby doświadczyć tej autentyczności, wymagana jest ofiara.
Wpierw potrzebne jest odkrycie wszelkich sztuczek, potrzeb i wymogów, które oddzielają cię od tego co jest prawdziwe w tobie. Po tym jak odkryłeś na czym polega sztuczka, przed czym cię powstrzymuje, trzeba ją poświęcić jak każdą kolejną, następną. Rzeczywistość impulsu i ruchu pochodzi z tak innego miejsca w naszym wnętrzu, że kiedy jest doświadczana, osoba uświadamia sobie, kiedy jej ruch jest autentyczny a kiedy nie i wtedy może się przestać oszukiwać. Oszukiwaniem nazywam właśnie układanie ruchu na wielu poziomach. Na nieszczęście, kiedy już przejdziesz przez jedną (zasłonę) i myślisz, że jesteś autentyczny, pojawia się kolejna odmiana (zasłony).’’
Mary Whitehouse – Autentic Movement
(„Uzdrawiający taniec”- Mateusz Wiszniewski)
Program zajęć warsztatowych – tematy i zakres poszukiwań
- świadomość ośrodków ruchu – badanie ruchomości stawów, zakresu ruchu
- świadomość jakości ruchu – dynamika, artykulacja, rytm
- budowanie własnych definicji tańca w oparciu o wyniki badań na gruncie antropologii tańca i choreologii.
- poszukiwania autentyczności ruchu w oparciu o „świadomości ciała”, badanie przestrzeni i świadome jej kreowanie.
ruch … teatr …teatr ruchu …teatr tańca…
- źródła teatru ruchu – określanie języka ruchu jako środka wypowiedzi w teatrze improwizacja w teatrze ruchu
-
kompozycja - budowanie prostych konstrukcji ruchowych /etiud tanecznych
w oparciu o poznane wartości – prezentacje w ramach sceny działań
performatywnych
- taniec/film
Prowadzący warsztaty:
Ania Krych - Teatr Tańca Arka/Studium Tańca Współczesnego MTT
Ania Wytych
Witold Jurewicz - Teatr Tańca Alter
Jacek Owczarek
Jacek Gębura - Teatr Tańca Arka
Sonia Nieśpiałowska Owczarek - Fundacja Kino Tańca
Warsztaty będą miały miejsce w sali baletowej Teatru Muzycznego Capitol i plenerach związanych z festiwalem EraNoweHoryzonty, dobranych przez prowadzących warsztaty.
Koszt: 120 zł osoby bez karnetów Era
80 zł osoby z karnetami Era
organizator: Studium Tańca Współczesnego MTT we Wrocławiu / Teatr Tańca Arka / Teatr Muzyczny Capitol
wpłaty nr konta - 50 1020 5558 1111 1393 9600 0065
MTT Anna Krych
Ul. Kościuszki 72/39
50-441 Wrocław
tel. kontakt: 0 601 22 83 45
21/22.07.2007
Wrocławski Teatr Lalek
21.07. godz. 21.00
Teatr Tańca ARKA – z cyklu „dialogi na ręce i nogi” - ,,NO*2”
Magdalena Podsiadły –Gazeta Wyborcza
Reżyseria ruchu: Macko Prusak/Jacek Gębura
Ruszają się: Macko Prusak/Jacek Gębura
Czas spektaklu: 30 min
Ania Wytych/ Jacek Owczarek – TRZCINA
Choreografia: Tomasz Wierzgacz
Muzyka: Jordi Savall
Wykonanie: Anna Wytych i Jacek Owczarek
Czas spektaklu: 12 min
Teatr Tańca Arka z cyklu: „tańce których nikt nazwać nie chciał” ,,NO*20”
Kaliskie spektakle, dyskusje, pytania … Julia Haczyk …czasopismo społecznego ruchu teatralnego …SCENA 43 numer nowej edycji:
(…)Znacząco
na festiwalu zaistniały spektakle, w których mniej jest tańca sensu
stricte, a więcej zabawy ruchem i gry w teatr. To przede wszystkim
Teatr Tańca Arka z Tańcami których nikt nazwać nie chciał …w
choreografii Jacka Gębury (wyróżnienie za „poszukiwania wzbogacające
własny język teatralny”) Trzech odmiennych tancerzy ,trzech artystów
,trzy osobowości. Trzy drewniane okna, trzy pary drzwi, postacie
stojące w punktowym świetle. Ten ascetyczny z pozoru początek rozwija
się w humorystyczną opowieść o rwącej się fabule, zapełnioną dziwnymi
zderzeniami – bohaterów ze sobą nawzajem i z napotykanymi wciąż
przedmiotami. Ważną funkcję pełnią też oddechy i głosy tancerzy
tworzące dźwiękowe tło spektaklu i nadające rytm działaniom postaci.
Pojawiają się parodie break dance’u i medytacji buddyjskich mnichów,
śpiew gardłowy, elementu śpiewu operowego. Rekwizyty jakby nie pasujące
do akcji (worki, piłka, łapka na muchy, wiadro czy szmaciane lalki)
przypadkowe a jednak stają się konieczne i doskonale dopełniają tę
niekonwencjonalną propozycję taneczną .
Warto dodać, że mimo
wyraźnego rysu ironii podszytej groteską, spektakl- niewątpliwie
wyrastający z improwizacji – pozostaje przede wszystkim czystą
rozrywką (...)
reżyseria ruchu: Jacek Gębura
ruszają się: Piotr Skawiński, Jacek Gębura, Piotr Kamiński
czas spektaklu: 40 min
22.07. godz. 21.00
Teatr Tańca Arka z cyklu: „tańce których nikt nazwać nie chciał” NO*21
Reżyseria ruchu: Jacek Gębura/ Anna Krych
Ruszają się: Jacek Gębura/ Anna Krych
Dźwięki: Paweł Romańczuk
Czas spektaklu: 30 min
Koncepcja, kreacja, ruch: Izabela Chlewińska, Aleksandra Maria Ścibor, Kama Jankowska - gościnnie, Krzysztof Skolimowski – gościnnie
Reżyseria: Witold Jurewicz
Muzyka: Jan Smoczyński
Zdjęcia: Katarzyna Madziała
Czas spektaklu: ~ 40 min
scenariusz – Jacek Gębura
ruszają się: Piotr Kamiński (Niskodźwięk), Jacek Gębura (Zwrotkownik), Witold Jurewicz (Refreniec) oraz Kartka z Encyklopedii (Encykla)
muzyka/dźwięki: Paweł Romańczuk
miejsce : Mleczarnia , Rynek wrocławski , foyer kina, przestrzenie wybrane przez performerów.
Program działań zostanie zamknięty podczas warsztatów 19-22.07 zawierać będzie 6 do 10 etiud/działań, które prezentowane będą przypadkowej widowni przebywającej w miejscach związanych z festiwalem Era Nowe Horyzonty.