Dzieje się - Teatr

Warsztaty tańca na Era Nowe Horyzonty

2007-05-18 13:56:21


Zajęcia warsztatowe z zakresu poszukiwania autentyczności ruchu na gruncie tańca - teatru tańca (Wrocław, 19.07-22.07. 2007).

„Ruch autentyczny, w momencie kiedy jest wykonywany, pochodzi z Jaźni. Kiedy ruch jest autentyczny, mogę prawie powiedzieć co będzie potem. Kiedy widzę jak ktoś porusza się autentycznie, jest to tak prawdziwe, że nie jest zakłócone przez jakiekolwiek udawanie, pozór, czy wyobrażenia. Czasami może to być obrót jednej ręki, czasami, może to być całe ciało. Aby doświadczyć tej autentyczności, wymagana jest ofiara.

Wpierw potrzebne jest odkrycie wszelkich sztuczek, potrzeb i wymogów, które oddzielają cię od tego co jest prawdziwe w tobie. Po tym jak odkryłeś na czym polega sztuczka, przed czym cię powstrzymuje, trzeba ją poświęcić jak każdą kolejną, następną. Rzeczywistość impulsu i ruchu pochodzi z tak innego miejsca w naszym wnętrzu, że kiedy jest doświadczana, osoba uświadamia sobie, kiedy jej ruch jest autentyczny a kiedy nie i wtedy może się przestać oszukiwać. Oszukiwaniem nazywam właśnie układanie ruchu na wielu poziomach. Na nieszczęście, kiedy już przejdziesz przez jedną (zasłonę) i myślisz, że jesteś autentyczny, pojawia się kolejna odmiana (zasłony).’’

 

Mary Whitehouse – Autentic Movement
(„Uzdrawiający taniec”- Mateusz Wiszniewski)

Program zajęć warsztatowych – tematy i zakres poszukiwań

- świadomość ośrodków ruchu – badanie ruchomości stawów, zakresu ruchu

- świadomość jakości ruchu – dynamika, artykulacja, rytm

- budowanie własnych definicji tańca w oparciu o wyniki badań na gruncie antropologii tańca i choreologii.

- poszukiwania autentyczności ruchu w oparciu o „świadomości ciała”, badanie przestrzeni i świadome jej kreowanie.
ruch … teatr …teatr ruchu …teatr tańca…

- źródła teatru ruchu – określanie języka ruchu jako środka wypowiedzi w teatrze improwizacja w teatrze ruchu

- kompozycja - budowanie prostych konstrukcji ruchowych /etiud tanecznych w oparciu o poznane wartości – prezentacje w ramach sceny działań performatywnych

- taniec/film


Prowadzący warsztaty:

Ania Krych - Teatr Tańca Arka/Studium Tańca Współczesnego MTT
Ania Wytych
Witold Jurewicz - Teatr Tańca Alter
Jacek Owczarek
Jacek Gębura - Teatr Tańca Arka
Sonia Nieśpiałowska Owczarek - Fundacja Kino Tańca

Warsztaty będą miały miejsce w sali baletowej Teatru Muzycznego Capitol i plenerach związanych z festiwalem EraNoweHoryzonty, dobranych przez prowadzących warsztaty.

Koszt: 120 zł osoby bez karnetów Era

80 zł osoby z karnetami Era

organizator: Studium Tańca Współczesnego MTT we Wrocławiu / Teatr Tańca Arka / Teatr Muzyczny Capitol


wpłaty nr konta - 50 1020 5558 1111 1393 9600 0065
MTT Anna Krych
Ul. Kościuszki 72/39
50-441 Wrocław
tel. kontakt: 0 601 22 83 45


Scena prezentacji
21/22.07.2007
Wrocławski Teatr Lalek

21.07. godz. 21.00
Teatr Tańca ARKA – z cyklu „dialogi na ręce i nogi” - ,,NO*2”



…najlepsza zaś - środkowa, wymyślona przez Macieja Prusaka, mima i choreografa, który wcześniej przygotował m.in. ruch w "Nakręcanej pomarańczy" Jana Klaty. W "NO*2" Prusaka dwaj faceci: duży (Gębura) i mały (Prusak) w humorystyczny sposób zależą od siebie. Ich fizyczności dopełniają się i odpychają. Cudownie prosty pomysł…
Magdalena Podsiadły –Gazeta Wyborcza


Reżyseria ruchu: Macko Prusak/Jacek Gębura
Ruszają się: Macko Prusak/Jacek Gębura
Czas spektaklu: 30 min

 

Ania Wytych/ Jacek Owczarek – TRZCINA

Choreografia: Tomasz Wierzgacz
Muzyka: Jordi Savall
Wykonanie: Anna Wytych i Jacek Owczarek
Czas spektaklu: 12 min

 

Teatr Tańca Arka z cyklu: „tańce których nikt nazwać nie chciał” ,,NO*20”

Kaliskie spektakle, dyskusje, pytania … Julia Haczyk …czasopismo społecznego ruchu teatralnego …SCENA 43 numer nowej edycji:

(…)Znacząco na festiwalu zaistniały spektakle, w których mniej jest tańca sensu stricte, a więcej zabawy ruchem i gry w teatr. To przede wszystkim Teatr Tańca Arka z Tańcami których nikt nazwać nie chciał …w choreografii Jacka Gębury (wyróżnienie za „poszukiwania wzbogacające własny język teatralny”) Trzech odmiennych tancerzy ,trzech artystów ,trzy osobowości. Trzy drewniane okna, trzy pary drzwi, postacie stojące w punktowym świetle. Ten ascetyczny z pozoru początek rozwija się w humorystyczną opowieść o rwącej się fabule, zapełnioną dziwnymi zderzeniami – bohaterów ze sobą nawzajem i z napotykanymi wciąż przedmiotami. Ważną funkcję pełnią też oddechy i głosy tancerzy tworzące dźwiękowe tło spektaklu i nadające rytm działaniom postaci. Pojawiają się parodie break dance’u i medytacji buddyjskich mnichów, śpiew gardłowy, elementu śpiewu operowego. Rekwizyty jakby nie pasujące do akcji (worki, piłka, łapka na muchy, wiadro czy szmaciane lalki) przypadkowe a jednak stają się konieczne i doskonale dopełniają tę niekonwencjonalną propozycję taneczną .
Warto dodać, że mimo wyraźnego rysu ironii podszytej groteską, spektakl- niewątpliwie wyrastający z improwizacji – pozostaje przede wszystkim czystą rozrywką (...)


reżyseria ruchu:
Jacek Gębura
ruszają się: Piotr Skawiński, Jacek Gębura, Piotr Kamiński
czas spektaklu: 40 min

 

 

22.07. godz. 21.00


Teatr Tańca Arka z cyklu: „tańce których nikt nazwać nie chciał” NO*21
Reżyseria ruchu: Jacek Gębura/ Anna Krych
Ruszają się: Jacek Gębura/ Anna Krych
Dźwięki: Paweł Romańczuk
Czas spektaklu: 30 min

"Pytanie brzmi: czy nie dałoby się przezwyciężyć ogłupiających pseudoznaczeń świata? Zedrzeć z niego znakowość, stanąć oko w oko z rzeczywistością zdezinterpretowną? Tę możliwość ma stworzyć nasz spektakl. Zgromadzimy przedmioty i teksty odarte ze swoich pierwotnych funkcji, uzyskamy dzikie zbitki zdań z rozmaitych sztuk, gesty niewytłumaczalne, choć jeszcze wczoraj coś znaczące. Stworzy to wszystko konglomerat rozbitych znaków, w których może powstanie, obok bezsensownych asocjacji, konstrukcja będąca Znaczeniem w najgłębszym sensie tego słowa (co nie oznacza, że dałoby się ono sformułować za pomocą tradycyjnego języka - raczej nie, skoro wymaga zobaczenia najpierw świata w całej jego totalności). Jeśliby nawet ta próba miała skończyć się niepowodzeniem, będzie jednak udana, gdyż pozostanie po niej wiara, że gdzieś istnieje to Znaczenie, do którego nie udało się nam dotrzeć". [Jerzy Sosnowski - Wielościan]
 
 
Teatr Tańca Alter - Co byś zrobił, gdybyś mógł zrobić to, czego nie możesz zrobić...?

Koncepcja, kreacja, ruch: Izabela Chlewińska, Aleksandra Maria Ścibor, Kama Jankowska - gościnnie, Krzysztof Skolimowski – gościnnie
Reżyseria: Witold Jurewicz
Muzyka: Jan Smoczyński
Zdjęcia: Katarzyna Madziała
Czas spektaklu: ~ 40 min
 
 
Teatr Tańca ARKA – ,,Komu piosenkę - poemat ruchowy na stawy i krtań”

scenariusz – Jacek Gębura
ruszają się: Piotr Kamiński (Niskodźwięk), Jacek Gębura (Zwrotkownik), Witold Jurewicz (Refreniec) oraz Kartka z Encyklopedii (Encykla)
muzyka/dźwięki: Paweł Romańczuk
zas spektaklu: 40 min
 
Scena działań performatywnych
miejsce : Mleczarnia , Rynek wrocławski , foyer kina, przestrzenie wybrane przez performerów.
Program działań zostanie zamknięty podczas warsztatów 19-22.07 zawierać będzie 6 do 10 etiud/działań, które prezentowane będą przypadkowej widowni przebywającej w miejscach związanych z festiwalem Era Nowe Horyzonty.

Słowa kluczowe: taniec enh bollywood warsztaty tańca
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
modernizacja DuÅźej Sceny Tpl
Teatr Polski we Wrocławiu rusza z modernizacją Dużej Sceny im. Jerzego Grzegorzewskiego Wrocław

Nadchodzący remont będzie ogromnym wyzwaniem zarówno logistycznym, jak i finansowym.

28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt
Zbliża się 28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt w Toruniu

Wybitni światowi reżyserzy oraz najciekawsze polskie spektakle w programie wydarzenia!

Polecamy
Malta Festival Poznań 2020
30. Festiwal Malta w Poznaniu odbędzie się w innym terminie

Wrócimy do Was z nowym, bezpiecznym scenariuszem imprezy - zapowiadają organizatorzy.

Szabasowa dziewczyna
Spektakle teatralne na Festiwalu Warszawa Singera 2020 Warszawa

Czeka nas przegląd najlepszych przedstawień warszawskiego Teatru Żydowskiego.

Ostatnio dodane
modernizacja DuÅźej Sceny Tpl
Teatr Polski we Wrocławiu rusza z modernizacją Dużej Sceny im. Jerzego Grzegorzewskiego Wrocław

Nadchodzący remont będzie ogromnym wyzwaniem zarówno logistycznym, jak i finansowym.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.