Byliśmy, gadaliśmy - Teatr

O Klacie słów kilka

2008-04-04 10:03:56

 5 kwietnia odbędzie się premiera studencka "Sprawy Dantona" w reżyserii Jana Klaty. Przyjrzyjmy się bliżej tej niewątpliwie interesującej postaci środowiska teatralnego.

Jan Klata (ur.1973 roku w Warszawie) jest jednym z najlepszych polskich reżyserów teatralnych. W wieku 12 lat przesłał na konkurs Teatru Współczesnego we Wrocławiu sztukę „Słoń Zielony”, która została następnie opublikowana na łamach miesięcznika „Dialog” oraz wystawiona przez Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. W latach 1989-93 uczęszczał do Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Batorego w Warszawie. Studiował na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Na trzecim roku przeniósł się do krakowskiej PWST, gdzie współpracował z takimi osobowościami teatru polskiego jak Krystian Lupa czy Jerzy Grzegorzewski. Po studiach nie tylko zajmował się teatrem. Był m.in. copywriterem, dziennikarzem, reżyserem talk-show w TV Plus. Jego pierwszą, samodzielnie realizowaną inscenizacją był „Rewizor” wg Mikołaja Gigola wystawiony na scenie Teatru im.Szaniawskiego w Wałbrzychu. W 2005 roku w Warszawie odbył się Klata Fest, który wywołał mnóstwo kontrowersji.

Krytycy często mówią o jego spektaklach, że są one widowiskami, na które składają się wielowarstwowe obrazy, pełne rozmachu inscenizajacyjnego. Uważają, że widz nie jest w stanie zrozumieć sztuki, jeśli wybierze się tylko na jeden spektakl. W ich opinii trzeba zobaczyć znacznie więcej, aby pojąć cały mechanizm rządzący „klatowskim” teatrem. Nigdy nie mogą odmówić mu celności krytyki, trafnej kpiny i ironii. Ponadto niektórzy recenzenci, okrzyknęli go mistrzem współczesnej sceny teatralnej.

Nagrody Klaty:
1986-Wrocław- Konkurs dramaturgiczny Teatru Współczesnego we Wrocławiu i miesięcznika „ Dialog”- nagroda za sztukę „ Słoń Zielony”
2001-Wrocław- Konkurs dramaturgiczny teatru Polskiego we Wrocławiu i miesięcznika „ Dialog”- wyróżnienie za dramat „ Uśmiech grejpfruta”
2004- Cieszyn- XV Międzynarodowy Festiwal Teatralny „ Bez Granic”- nagroda główna Złamany Szlaban dla „Rewizora”
2004- Bydgoszcz- III Festiwal Prapremier- nagroda w dziedzinie reżyserii „ za próbę wypracowania osobnego języka teatralnego”
2005- Katowice- VII Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje- nagroda jednego jurora za reżyserię „ Rewizora”
2005- Opole- XXX Opolskie Konfrontacje Teatralne- nagroda za reżyserię i opracowanie muzyczne „… córki Fizdejki”
2005- Cieszyn- XVI Międzynarodowy Festiwal Teatralny „ Bez Granic”- Złamany Szlaban, nagroda publiczności oraz nagroda pieniężna Ministerstwa Kultury za „…córkę Fizdejki”
2005- Toruń-XV Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt- nagroda dla najlepszego młodego twórcy za reżyserię „…córki Fizdejki”
2005- Gdańsk- wyróżnienie dla „ H.” w Konkursie Fundacji Theatrum Gedanense
2005- Gdańsk- festiwal Teatru Wybrzeże- główna nagroda jury
2005- Wrocław- Wrocławska Nagroda Teatralna dla „ Nakręconej pomarańczy”
2006- Warszawa- Paszport „ Polityki” w dziedzinie teatru
2007- Łódź- XIII Ogólnopolski Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych- tytuł Najlepszego Spektaklu w plebiscycie publiczności dla „Transferu”
2007- Wrocław-nagroda Urzędu Marszałkowskiego
2007- Wrocław- I Festiwal Prix Visionica- nagroda w kategorii Teatr Telewizji dla „ H.”
2007- Bydgoszcz- VI festiwal Prapremier- Grand Pix
2007- Wrocław- Wrocławska Nagroda Teatralna za „Transfer”


Kilka opinii Jana Klaty na temat jego najnowszego spektaklu "Sprawa Dantona”

o spektaklu
„To nie jest tylko spektakl historyczny, który przedstawia rewolucję francuską skrojoną u progu dwóch postaci Dantona i Robiespierre`a. Jest on analizą świata, przemian, jakie były w Polsce z jednego ustroju do drugiego, o rewolucji bolszewickiej, o tej z 68 roku, o rewolucji estetycznej, kultury masowej, o wszystkich rewolucjach, tych za i przed nami. Spektakl jest opowieścią o narodzinach nowego społeczeństwa, które rządzi się nowymi prawami.”

oprawie scenicznej
„W spektaklu kostiumy są historyczne. Z kolei sama scenografia już taka nie jest. Przestrzeń resonuje z każdym tekstem mówionym, ona mówi o przewrocie. O tym, co zostało rozwalone, a co zbudowane.”

i widzu
„Teatr, który robię to nie tylko rozrywka. Jest ważne to, co dzieję się na scenie. Albo spektakl jest obdarzany uczuciem przez powiedzmy 300 osób, albo wiednie… Polska publiczność jest kapitalna, a każdy spektakl jest dla mnie zaszczytem. Czuję, że jest dla kogo robić to wszystko.”


Katarzyna Dawczyk
kultura@dlastudenta.pl

 

zdjęcie Jana Klaty zaczerpnięte z www.artpapier.com


 

Słowa kluczowe: jan klata życiorys biografia teatr sprawa dantona premiera teatr polski reżyserzy nagrody klaty
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z  Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco

6-letni chłopiec codziennie czeka na kuzynkę przed szkołą tańca. Któregoś dnia, zaintrygowany, wchodzi do środka i... rozpoczyna się wielka kariera Eduardo Guerrero - tancerza flamenco, choreografa i reżysera. Przeczytaj nasz wywiad z artystą!

Jakub Żulczyk o "Radio Armageddon" [WYWIAD]
Jakub Żulczyk o "Radio Armageddon" [WYWIAD] Wrocław

'"Radio Armageddon. Transmisja" - sceniczna wersja książki Jakuba Żulczyka

Mam poczucie tymczasowości i powierzchowności [WYWIAD]
Mam poczucie tymczasowości i powierzchowności [WYWIAD]

Boimy się asymetrii, dysharmonii, zniekształcenia, niewygody w ciele, nie akceptujemy siebie i swojego ciała. Musimy być idealni, żeby żyć idealnie, pracować idealnie, mijać życie idealnie.

Polecamy
W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z  Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco

6-letni chłopiec codziennie czeka na kuzynkę przed szkołą tańca. Któregoś dnia, zaintrygowany, wchodzi do środka i... rozpoczyna się wielka kariera Eduardo Guerrero - tancerza flamenco, choreografa i reżysera. Przeczytaj nasz wywiad z artystą!

Ostatnio czytane
W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z  Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco

6-letni chłopiec codziennie czeka na kuzynkę przed szkołą tańca. Któregoś dnia, zaintrygowany, wchodzi do środka i... rozpoczyna się wielka kariera Eduardo Guerrero - tancerza flamenco, choreografa i reżysera. Przeczytaj nasz wywiad z artystą!

Popularne
W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

O Klacie słów kilka
O Klacie słów kilka

5 kwietnia odbędzie się premiera studencka "Sprawy Dantona" w reżyserii Jana Klaty. Przyjrzyjmy się bliżej tej niewątpliwie interesującej postaci środowiska teatralnego.

Konkurs Ziaja